Vertrekkende groepen (reactiemechanisme)
Over de vraagbaak

Vraagbaak scheikunde

Vertrekkende groepen (reactiemechanisme)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #2543 Reageer
    josephine
    Gast

    Beste helper,

    Ik heb een practicum (Experiment 1, H11, NOVA 2020) gedaan over vertrekkende groepen. Ik moet hier een verslag over schrijven en verklaren waarom in dit geval het broomatoom een snellere vertrekkende groep was dan het chlooratoom (we hebben de reactiesnelheid bepaald aan de hand van een SN1-reactie). Ik heb gekeken naar de verschillende opties maar ik kom er niet uit. Zouden jullie mij kunnen helpen?

    hieronder staan mijn waarnemingen van de proef:
    Reactiesnelheid exp.1
    SN1, invloed van het basische karakter van de vertrekkende groep
    2-broom-2-methylpropaan –> Snel (31,56 sec), Blauwe kleur verdwijnt (snel), wordt gelig
    2-chloor-2-methylpropaan –>Langzaam (3,13,45 min), Blauwe kleur verdwijnt (langzaam), wordt gelig

    wat we hebben gedaan in dit praktikum:
    Stap 1: meng de onderstaande stoffen in een maatcilinder van 50 mL
    – 2 mL aceton
    – 17 mL water
    – 1,0 mL NaOH (0,5 mmol)
    – 3 druppels BTB
    Stap 2: doe een hoeveelheid van 10 mL van deze oplossing in twee reageerbuis
    Stap 3: voeg aan reageerbuis 1 1 mL 2-chloor-2-methylpopaanoplossing toe
    Stap 4: voeg aan reageerbuis 2 1 ml 2-broom-2-methylpropaanoplossing toe
    Stap 5: schudt direct na het mengen en zet meteen de timer aan
    Stap 6: zet de reageerbuis terug in het rek en noteer voor beide reageerbuizen hoelang het duurt voordat er een kleuromslag plaats vindt.

    Alvast bedankt!

    #2545 Reageer
    mui
    Gast

    Dag Josephine,

    Ik denk dat het antwoord op de onderzoeksvraag simpel is, want er wordt alleen een antwoord gevraagd op basis van je experiment.
    Een theoretische verklaring hoef je niet te geven (dat is ook geen stof op niveau van de middelbare school)

    Nu de proef
    De beginoplossing is in beide gevallen blauw tgv de hydroxide-ionen uit het natronloog.
    De enige variabele bij deze twee experimenten is het halogeenalkaan waarmee je de proef uitvoert. Alle andere factoren (hoeveelheden en de rest van de stoffen) zijn gelijk.
    Het halogeenalkaan met Br als leaving group geeft al na ruim 30 seconden een kleurverandering, die met het Cl-atoom doet er meer dan 3 minuten over.
    Eenzelfde kleurverandering betekent (bij gelijke beginhoveelheden natronloog) eenzelfde hoeveelheid OH- omgezet en dus eenzelfde hoeveelheid bromide en chloride vrijgemaakt. Alleen gebeurt dat bij 2-broom-2-methylpropaan in veel kortere tijd.

    Het bromide is dus een veel betere leaving group

    ALs er verder nog vragen zijn, dan hoor ik het wel
    Succes
    MUi

    #3087 Reageer
    Sem
    Gast

    Kan iemand misschien ook de theorie voor mij uitleggen?

    #3088 Reageer

    Hallo Sem,

    Een beetje laat, maar we hadden in de expertgroep een discussie of dit wel middelbare schoolstof is, Ik wil je wel een kort antwoord geven. Bij een SN1 mechanisme(zoek zo nodig op wat dit is) ontstaat eerst een positief ion; deze stap gaat relatief langzaam. De daaropvolgende stap is de koppeling van dat positieve ion met een, ander, negatief ion(of een molecuul); dat is een snelle stap. Het gaat dus over de eerste, langzame, stap. Deze stap bepaalt de totale snelheid van het proces. Bij deze 1ste stap moet een negatief ion(dat ontstaat) zich verwijderen van een positief ion(dat ontstaat). Deze ionen trekken elkaar elektrostatisch aan, dus dat kost moeite(energie). Hoe verder de negatieve lading zich kan verplaatsen uit de buurt van het positieve ion, hoe gemakkelijker dat gaat. Nu is een broomatoom groter dan een chlooratoom, dus de negatieve lading is wat verder weg van het positieve ion dat overblijft. Dus deze eerste stap gaat sneller bij een broomatoom als vertrekkende groep(leaving group) dan bij een chlooratoom. Hoe zou het zitten bij een joodatoom of een fluoratoom?
    Graag wil ik weten of dit voldoende informatie is EN OOK waarom jij als 5VWO leerling dit wilt weten.

    Groet,

    Jan Wim Peters

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Vertrekkende groepen (reactiemechanisme)
Je informatie:



vraagbaak icoon eiwit
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
eiwit
ik ben een eindproject aan het doen en ik moet hierbij de eiwitgehalte bepalen van gedroogde meelwormen. Mijn vraag is of dat ik gedroogde meelwormen (in de vorm van poeder) kan gebruiken bij Kjeldahl-methode. (de eiwitgehalte bepalen gaat na vetextractie gebeuren)
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon eiwitgehalte bepalen met Kjeldahl-methode
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
eiwitgehalte bepalen met Kjeldahl-methode
beste meneer/ mevrouw ik ben een eindproject aan het doen en ik moet hierbij de eiwitgehalte bepalen van gedroogde meelwormen. Mijn vraag is of dat ik gedroogde meelwormen (in de vorm van poeder) kan gebruiken bij Kjeldahl-methode. (de eiwitgehalte bepalen gaat na vetextractie gebeuren) alvast bedankt
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon pH
Scheikunde | Havo | 5
Vraag
pH
Een regenton is gevuld met 200 liter water, waarvan de pH 5,5 is. Je moet natriumhydroxide korreltjes gebruiken om de pH neutraal te maken (pH 7). Elk korreltje weegt 0,025 gram. Hoeveel korreltjes heb je nodig om het water neutraal te maken?
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon redoxreactie
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
redoxreactie
hallo, wilt u bij deze reacties voor mij het antwoord geven want ik heb ze gemaakt maar ik heb geen antwoorden en ik weet niet of ik het goed gedaan heb. 1. geef de half reacties en de totaal reactie  wanneer fosforigzuur (H3PO3) aan een kaliumnitraatoplossing wordt toegevoegd/ 2. geef de half reacties en de […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox waterstofperoxide
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox waterstofperoxide
Hoi In mijn scheikundeboek staat een opdracht over waterstofperoxide dat zich als oxidator en als zuurstof gedraagt. vraag a: ‘Je kunt je haar bleken met een H2O2 oplossing. Niet H2O2 zelf is dan de oxidator, maar zuurstof die uit H2O2 ontstaat. Geef de halfreactie voor het ontstaan van zuurstof uit H2O2. en vraag b: ‘De […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox waterstofperoxide
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox waterstofperoxide
Hoi In mijn scheikundeboek staat een opdracht over waterstofperoxide dat zich als oxidator en als zuurstof gedraagt. vraag a: 'Je kunt je haar bleken met een H2O2 oplossing. Niet H2O2 zelf is dan de oxidator, maar zuurstof die uit H2O2 ontstaat. Geef de halfreactie voor het ontstaan van zuurstof uit H2O2. en vraag b: 'De […]
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon koolwaterstoffen nummering
Scheikunde | Vwo | 4
Vraag
koolwaterstoffen nummering
hoe weet je welk deel van een koolwaterstof het laagste nnummer heeft?
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Redox en groene chemie
Scheikunde | Vwo | 5
Vraag
Redox en groene chemie
Geachte iemand, voor het vak scheikunde heb ik een SE over redox en groene chemie gemaakt, hiervoor heb ik een 2,8 terwijl ik dacht dat het best oké ging. Binnenkort heb ik de herkansing. Vandaar mijn vraag; ‘hoe en met welke methode/materiaal kan ik het beste voor deze onderwerpen leren?’
Bekijk vraag & antwoord
vraagbaak icoon Chemisch rekenen de molariteit
Scheikunde | Vwo | 6
Vraag
Chemisch rekenen de molariteit
De oplosbaarheid van alunogeniet in water is 360 g/L bereken hiermee de molariteit van de aluminiumionen in een verzadigde oplossing van alunogeniet in water bij 20 graden
Bekijk vraag & antwoord
studiehulp icoon Olieverdamper
NaSk1 | Vmbo | 4
Eindexamen
Olieverdamper
Vragen 1 t/m 6 uit eindexamen NaSk 1 vmbo-gl en vmbo-tl 2021 tijdvak 2.
Lees meer

Inloggen voor experts